perjantai 27. joulukuuta 2013

Tissit,hinkit,boobsit,rinnat - rakkailla "lapsilla" on monta nimeä.





Olen vuosia kärsinyt niska-ja hartia säryistä, jatkuvista jumittuneista hartioista. Päänsärkyjä,puutuneita käsiä  ja huono ryhtisyyttä.Koko aikuisikäni olen myös kokenut ongelmia liikkumisen kanssa,vaatteiden valinnoissa ja sopivien rintaliivien etsinnässä.Kai se on myönnettävä.Minulla on normaalia suuremmat rinnat.Vuosien pohtimisen ja empimisen jälkeen päätin tarttua "härkää sarvista" ja ottaa asian esille työterveyslääkärillä.
Olisiko minulla mahdollisuus päästä terveydellisistä syistä rintojen pienennysleikkaukseen?

160cm pitkän vartaloni ylävartaloa hallitsevat rinnat




















Rintojen pienennysleikkaukseen pääsy perustuu yksilölliseen arvioon. Hoitoon pääsyn perusteena on 50 pisteen raja, joka koostuu jugulum-mamilla (Kaulakuoppa-nänni) mitasta, niska-hartiaseudun oireista ja toimintakyvyn rajoittumisesta. Työterveyslääkärin arvion mukaan minulla olisi mahdollisuus päästä leikkaukseen ja sain lähetteen kirurgian poliklinikalle konsultaatioon. Viime viikolla kävin konsultaatiossa ja päädyin leikkausjonoon. Leikkaus tulisi eteeni arvion mukaan ennen juhannusta. 

 Lääkäri kertoi,että julkisella puolella rintoja pienennetään n.500g/per rinta ja kohdallani se tarkoittaisi muutosta F/G-kupista B-kuppiin. Muutos tuntuu minusta järkyttävän suurelta, jäiskö musta mitään jäljelle?!Oppisinko elämään pienten rintojen kanssa? Voisinko hyväksyä itseni sellaisena, kun itseni hyväksymisessä tällaisena kuin nyt olen, on jo hankaluutta?  Tuntisinko itseni enää naiselliseksi naiseksi?! Jotenkin olisin hyväksynyt paremmin jos arvioitu lopputulos olisi C-kuppi, koska koen että C-kupin rinnat ovat normaalin kokoiset ja B-kupit taas liian pienet. Pelkään, että B:t näyttäisivät minulla aivan liian pieniltä, minulle kuulumattomilta.

Ohessa osviittaa siitä millainen muutos tulisi olemaan:


Kirugin konsultaation jälkeen elämäni on ollut vaan rintoja. Olen huomannut salaa tutkailevani ihmisten rintoja miettien minkä kuppikoon hän omistaa, olisiko minun leikkaustulokseni samankokoinen ja näköinen? Olen käynyt katselemassa rintaliivejä. Valinnanvaraa B-kupin rinnoille ainakin on ja liivit voisivat löytyä edullisesti ihan lähimarketista!

Punnitsen mielessäni kumpi olisi järkevämpi ratkaisu. Lähdenkö mukaan leikkaukseen vai kärsinkö suurten rintojen tuomasta painolastista hartioilla.

Miten SINÄ tekisit?

Olisin kiitollinen jos joku jolla on pienennysleikkauksesta henk.koht.kokemusta kommentoisi postaustani!

7 kommenttia:

  1. Tuli heti mieleen Virpin blogi, jota joskus seurasin. Kannattaa ehkä lukea tissipostaukset: http://www.rantapallo.fi/daysofv/2010/11/14/kysymyksia-ja-vastauksia-niista-tisseista/

    Lisäksi mietin, että se kuppikoon kirjainkaan ei nyt kaikkea sano. Multakin kun löytyy kuppeja väliltä B-D, kaikki mielestäni oikean kokoisia ja ihan tyytyväinen kokoon. :)

    Vaikea sanoa toisen puolesta mikä kannattaa, mutta Virpi ainakin tuntuu olleen tyytyväinen. Kyllähän se oloa varmasti helpottaisi monella tavalla.

    VastaaPoista
  2. Rintojen pienennys leikkauksessa on omat riskinsä. Itse kävin myös konsultaatiossa. Ja olisin leikkausjonoon pääddyt painon pudotuksen jälkeen. Silloin se paino ei vain lähtenyt putoamaan. Ja nyt olen miettinyt asiaa uudestaan josko menisin uudestaan käymään konsultaatiossa. Mutta ne on ne riskit mitkä mua mietityttää. Parille tuttavalleni on tehty kyseinen lwikkaus. Ja olen myös puhunut asiasta kaverini kanssa. Hän on anestesia hoitaja ja nähnyt ja paljon kuullut näitä huonompia tapauksia. Voidaan Riikka joku päivä jutskailla asiasta ihan livenä.

    VastaaPoista
  3. kyllä B:llä pärjää kun pärjää AA:llakin!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Varmasti pärjääkin!Mutta kyse oli ehkä enemmänkin siitä mihin on tottunut.Olen ihan tyytyväinen tähän lopputulokseen koon puolesta.

      Poista
  4. Moi riikka! Näytät ihanalta kuvassa, mut toivoisin että ottaisit yhteyttä mulle mahd. Pian. Tiedät kyllä keneen!!haluaisin niin nähdä myös lopputuloksen;) nyt onnistuisi kuten sullakin kuten kerroit..

    VastaaPoista
  5. tiedät kyllä.lopputulosta en ole vielä nähnyt:) jos sanon että violetti..joko ymmärrät? ota yhteyttä jos joku päivä, aika ja paikka on hyvä.you know.. miss you!

    VastaaPoista